Dag lievelingstante.


Zaterdag moet ik naar een crematie. Mijn lievelingstante is overleden.
Ze was de meest zachtaardigste en vriendelijke vrouw, die ik gekend heb.
Weduwe van mijn oom, die door een ongeluk, op 35 jarige leeftijd om het leven kwam.
Ik herinner hem nog zo goed.
Al was ik nog jong, ik kan hem zo voor de geest halen.
Het was een zachtaardige man. Die, in tegenstelling tot mijn omgeving, zijn vrouw liet merken dat hij van haar hield.
Die zijn arm om haar heen sloeg in mijn bijzijn.
Hij liet me zien, dat er liefde bestond.
Ik kon helemaal in dat beeld kruipen en mij eraan verwarmen.
Ik hield van hen en was dol op hen.

De laatste keer dat ik mijn oom zag, staat me op het netvlies geschreven.
Als jong meisje bracht ik hen naar de trein.
Het was een eindje lopen, maar niemand bracht hen.
We zouden ze toch een hele poos niet weer zien.
Omdat ze aan het andere eind van het land woonden.
Maar niemand bracht ze en dat deed mijn hartje pijn.
Dus vergezelde ik ze en zwaaide ze na.
Nooit vergeet ik het.
Mijn oom had het raampje opengedraaid en zwaaide met een witte zakdoek, tot hij uit het zicht verdween.

Stil liep ik weg van het station en ik wist met een zekerheid, dat dit de laatste keer was, dat ik hem gezien had.
Het was een afscheid voor altijd.
Twaalf jaar was ik en ik sprak er met niemand over.

Maar toen na een paar maanden het bericht kwam van het noodlottig ongeval, was ik helemaal van streek.
Intens verdrietig, kon ik niet stoppen met huilen.

Natuurlijk durfde ik niet te vertellen, dat ik afscheid had genomen.

Lange tijd heb ik geen mensen naar de trein durven brengen.
Bang als ik was, dat het nog een keer zou gebeuren.

En nu? Nu is mijn tante overleden.
En zal ik haar zaterdag vergezellen op haar laatste reis.
Ik zal een witte zakdoek meebrengen. 
En haar bedanken, voor wie ze wilde zijn in mijn leven.

@Lineke

Reacties

  1. Ontroerend Lineke. Soms lijkt het of de lichtpuntjes te vroeg worden gedoofd. Fijn dat je het contact met je tante hebt behouden. Sterkte zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog leest.
Mocht je willen reageren en je vind het lastig om het onderaan te zetten, je mag me altijd een mailtje sturen.

lief.kostbaar.mensenkind@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ben je ook zo teleurgesteld?

Fotoshoot.

Al heel lang thuis.